Μέσα στον Δεκέμβρη αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την διοικητική αναδιάρθρωση της χώρας, η οποία θα συνδυαστεί και με την αλλαγή του εκλογικού νόμου. Εκτός όμως απ’ τις αλλαγές στα διοικητικά όρια, ο νέος Καποδίστριας, φέρνει και καινοτομίες και στον τρόπο διοίκησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας “Καθημερινή”, ο ρόλος του δημάρχου θα είναι πιο επιτελικός, καθώς θα «αποσυμφορηθεί» από ορισμένες ήσσονος σημασίας αρμοδιότητες. Ειδικότερα, τα καθήκοντα αρκετών διαδικαστικών θεμάτων, όπως αυτά του προσωπικού, θα χειρίζεται ένας γενικός γραμματέας, ο οποίος θα επιλέγεται βάσει τυπικών και ουσιαστικών προσόντων με αυξημένη πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου για μακρόχρονη θητεία.
Από την άλλη πλευρά, το σλόγκαν “τα παράπονά σας στον δήμαρχο” θα πάψει να ισχύει, καθώς στην υποδοχή των καταγγελιών και των αιτημάτων θα βρίσκεται πιθανότατα ο Συνήγορος του Δημότη, που θα θεσμοθετηθεί στο πλαίσιο του νέου «Καποδίστρια» και θα διαμεσολαβεί μεταξύ δημοτών και δημάρχων.
Επίσης, σε κάθε ΟΤΑ Α΄ βαθμού θα εκλέγονται με ενιαίο διαπαραταξιακό ψηφοδέλτιο τριμελή τοπικά συμβούλια (ώστε να μη χρωματίζονται κομματικά) που θα επιφορτιστούν με ορισμένες αρμοδιότητες που κάποτε ανήκαν στον δήμαρχο (π. χ. θα εκδίδουν άδειες ταφής).
Στη θέση των νομαρχιών τώρα, οι οποίες ωστόσο θα διατηρήσουν τις υπηρεσίες τους (π. χ. πολεοδομίες, δημόσιας υγείας κ.λ.π.) σε επίπεδο νομού, θα υπάρχουν 10 με 15 νέες περιφερειακές αυτοδιοικήσεις με αυξημένες αρμοδιότητες ενώ οι νομοί θα εκπροσωπούνται μέσω αντιπεριφερειαρχών (σ.σ. ο κάθε αντιπεριφερειάρχης πιθανότατα θα εκπροσωπεί έναν νομό), οι οποίοι θα είναι εκλεγμένοι ως περιφερειακοί σύμβουλοι. Ο επικεφαλής της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης θα εκλέγεται όπως ο σημερινός δήμαρχος, σε ξεχωριστή δηλαδή κάλπη από την εκλογή των μελών του περιφερειακού συμβουλίου. Η εκλογή του θα γίνεται με ποσοστό 50% συν ένα, γεγονός που σημαίνει ότι καταργείται οριστικά το ποσοστό του 42% για εκλογή από τον πρώτο γύρο, το οποίο είχε καθιερώσει η κυβέρνηση της Ν.Δ.
Το πρώτο κείμενο – σχέδιο για τη διοικητική μεταρρύθμιση, για την οποία εργάζεται 9μελής επιστημονική επιτροπή στο υπουργείο Εσωτερικών (υπό την προεδρία του καθηγητή Δ. Τσάτσου) αναμένεται να τεθεί προς διαβούλευση μέσα στο Δεκέμβρη με την μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης με τη συναίνεση της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ να αποτελεί τη βάση συζήτησης.
Αφετηρία της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης είναι οι συνενώσεις των 1.034 δήμων της χώρας σε κάτω από 500. Σε δεύτερο επίπεδο καταργούνται οι νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις και αντικαθίστανται από αιρετές περιφερειακές διοικήσεις (10 με 15), στις οποίες θα εκπροσωπούνται οι νομοί μέσω των αντιπεριφερειαρχών. Προς το παρόν δεν θα υπάρχουν νέοι οικονομικοί πόροι για την περιφέρεια, αλλά δεν αποκλείεται στο μέλλον, εφόσον προχωρήσει και το νέο κύμα μεταρρυθμίσεων, να υπάρξει και ένα είδος φορολογικής αποκέντρωσης, όπου οι περιφερειακές αυτοδιοικήσεις θα έχουν αυξημένο ρόλο στη συλλογή των φορολογικών εσόδων.
Ο νέος εκλογικός νόμος
Η επιτροπή των συνταγματολόγων που επεξεργάζεται τον νέο εκλογικό νόμο, ακολουθώντας το “γερμανικό μοντέλο” προτείνει τη διαίρεση της χώρας σε 180 μονοεδρικές περιφέρειες, οι οποίες με σχετική πλειοψηφία θα εκλέγουν, χωρίς σταυρό προτίμησης, ισάριθμους βουλευτές. Θα υπάρχουν δύο υποψήφιοι των κομμάτων σε κάθε μονοεδρική περιφέρεια. Ο πρώτος στη λίστα θα εκλέγεται βουλευτής με αναπληρωτή τον δεύτερο. Οι υπόλοιποι 120 βουλευτές θα εκλέγονται από τις ευρύτερες περιφέρειες με ξεχωριστή λίστα υποψηφίων ανάλογα με τα εκλογικά ποσοστά των κομμάτων. Σύμφωνα με τη νέα εκλογική αρχιτεκτονική, τα δύο μεγάλα κόμματα, καθώς υπερτερούν σε ψήφους, θα εκλέγουν κυρίως βουλευτές στις μονοεδρικές περιφέρειες.
Στόχος και του νέου εκλογικού συστήματος είναι να διατηρηθεί το ποσοστό εκπροσώπησης που καθόρισε ο νόμος Σκανδαλίδη (ο οποίος πριμοδοτεί το πρώτο κόμμα με 40 έδρες), σε αντίθεση με τον νόμο Παυλόπουλου, που ανέβασε το πριμ στις 50 έδρες. Έτσι, για να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση ένα κόμμα θα πρέπει να συγκεντρώνει και με το νέο σύστημα ποσοστό τουλάχιστον 40% στο σύνολο της χώρας. Υπό συζήτηση είναι και το 3% είναι ακόμη το πλαφόν του 3% για την είσοδο ενός κόμματος στη Βουλή. <
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου