Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2009

Πώς ο Γ. Σουφλιάς έκοψε την Αττική στα δύο.


Του Κωνσταντινου Zουλα / zoulas@kathimerini.gr
- «Κύριε υπουργέ θα μας πάρουν με τις πέτρες, αν αυξήσουμε τα διόδια 5 μέρες πριν από τις εκλογές».
«Καλά, θα το σκεφτώ», απάντησε ο κ. Γιώργος Σουφλιάς, αλλά ο προβληματισμός του δεν κράτησε παρά λίγες ώρες. «Το ανακοινώνουμε σήμερα», είπε ξαφνικά και την επόμενη μέρα οι μεν συμπολιτευόμενες εφημερίδες εξέφραζαν ευλόγως την απορία τους για την επιλογή του, οι δε αντιπολιτευόμενες ειρωνεύονταν τη Ν.Δ. για «προεκλογικό χαράτσι αυτοκτονίας».
Ο διάλογος του προλόγου μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων του ΥΠΕΧΩΔΕ και του απελθόντος πολιτικού είναι πέρα για πέρα αληθινός και έγινε στα τέλη του προηγούμενου μήνα. Ουδόλως, ωστόσο, εξηγεί πώς και γιατί ο κ. Γιώργος Σουφλιάς έλαβε την -παράδοξη πολιτικά- απόφαση να προχωρήσει παραμονές των εκλογών στην αύξηση των διοδίων κατά 45% στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας. Υπαγορεύθηκε άραγε από την «πίστη του να είναι χρήσιμος και να προσφέρει σημαντικό έργο στον τόπο και στην παράταξη», όπως έγραψε στη μετεκλογική δήλωσή αποχώρησής του;
Σταθμοί στους οικισμούς
Η δημοσιογραφική διερεύνηση της ιστορίας, που έχει κάνει έξαλλους τους κατοίκους του Καπανδριτίου, του Αυλώνα, του Καλάμου, του Πολυδενδρίου, των Αφιδνών, του Ωρωπού και πάει λέγοντας, ανέδειξε, μεταξύ άλλων, τα εξής: βάσει της σύμβασης που έχει υπογράψει το Δημόσιο με την κοινοπραξία της ελληνικής ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ και της ισπανικής Dragados-Ferrovial, οι εν λόγω εταιρείες είχαν όντως τη δυνατότητα αναπροσαρμογής των διοδίων από τις 15 Αυγούστου του 2009. Αυτό προβλέπει η δέσμευση που έχουν αναλάβει για τη μελλοντική κατασκευή της Ιόνιας Οδού, την οποία όλοι πληρώνουμε από τα διόδια στην Αθηνών - Λαμίας.
Η ίδια σύμβαση προβλέπει, άλλωστε, ότι η συγκεκριμένη κοινοπραξία μπορεί να αναπροσαρμόσει το αντίτιμο των διοδίων, προκειμένου να υπάρχει χρονομετροχρέωση. Δηλαδή να κοστολογείται για τους πολίτες με όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικό τρόπο κάθε διαδρομή τους, ανάλογα με την απόσταση που διανύουν. Ετσι δόθηκε η δυνατότητα στην κοινοπραξία να κατασκευάζει, όπου επιθυμεί, και τους λεγόμενους πλευρικούς σταθμούς διοδίων, δηλαδή στην είσοδο - έξοδο των μεγάλων οικισμών.
Θα αναρωτιέστε, λοιπόν, γιατί οι κάτοικοι των βορειότερων προαστίων έχουν γίνει έξαλλοι και απειλούν με κινητοποιήσεις. Ο λόγος είναι απλός. Διότι μέχρι τώρα στα διόδια των Αφιδνών, που χωρίζουν την Αθήνα από τους 13 βορειότερους οικισμούς της Αττικής, χρεωνόταν μόνον το ρεύμα εξόδου με 2,75 ευρώ. Ενώ από τις αρχές Οκτωβρίου χρεώνεται τόσο η έξοδος, όσο και η είσοδος στην Αθήνα με 1,85 ευρώ, δηλαδή σύνολο 3,70 ευρώ για κάποιον που μετακινείται καθημερινά στο κέντρο. Σημειωτέον δε, ότι 3,70 ευρώ πρέπει να καταβάλουν οι ίδιοι κάτοικοι και για μια απλή απόσταση 5 - 7 χλμ. Για να πάνε για παράδειγμα τα παιδιά τους σε φροντιστήριο στον Αγιο Στέφανο.
Το σύστημα της χρονομετροχρέωσης δεν είναι βέβαια άδικο, εξού και εφαρμόζεται σχεδόν παντού στην Ευρώπη. Με μια διαφορά όμως. Οτι οι κεντρικοί σταθμοί των διοδίων δεν τοποθετούνται εντός οικιστικών περιοχών, όπως συμβαίνει εν προκειμένω. Διότι τότε το σύστημα γίνεται καταφανώς άδικο για τους κατοίκους συγκεκριμένων δήμων και κοινοτήτων, καθώς τους χωρίζει αυθαιρέτως από την Αθήνα, επιβάλλοντας διόδια σε μια περιοχή που επί της ουσίας έχει ενωθεί τα τελευταία χρόνια με τον οικιστικό ιστό της πρωτεύουσας.
Για τους λόγους αυτούς είναι απολύτως δίκαιο το αίτημα των κατοίκων των βορειότερων προαστίων να μετακινηθούν τα πρώτα κεντρικά διόδια (των Αφιδνών) εκτός Αττικής. Ή έστω να πληρώνουν ένα μικρότερο ποσό για να χρησιμοποιούν την Εθνική Οδό μέσω της δημιουργίας πλευρικών (τοπικών) σταθμών διοδίων. Και έχουν δίκιο διότι, επιπλέον, δεν υπάρχει καμία εναλλακτική διαδρομή για την Αθήνα. Οι, άνευ διοδίων, παράπλευροι δρόμοι είναι άθλιοι και το ΥΠΕΧΩΔΕ ουδόλως φρόντισε έστω να τους βελτιώσει.
Τα εύλογα αυτά επιχειρήματα των κατοίκων, τα γνώριζε βέβαια ο κ. Σουφλιάς, αλλά δεν τα έλαβε μάλλον σοβαρά υπ’ όψιν του. Κάλλιστα, επίσης, θα μπορούσε να επιτύχει την αναβολή την αύξησης των διοδίων για μετά τις εκλογές, καθώς η κοινοπραξία δεν πληρούσε κάποιες τυπικές της υποχρεώσεις. Θα μπορούσε δηλαδή, αν ήθελε, να παραπέμψει την ευθύνη της επίμαχης απόφασης στο ΠΑΣΟΚ, το οποίο σημειωτέον έχει επίσης υπερψηφίσει (με τη Ν.Δ.) τον νόμο που περιλαμβάνει τη σχετική σύμβαση.
Εύλογες απορίες
Αγνωστο, τέλος, παραμένει γιατί ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεν αξιοποίησε κάτι ακόμη πιο σημαντικό που διέθετε ως όπλο. Βάσει της σύμβασης, το ελληνικό Δημόσιο (το αργότερο ύστερα από 3,5 χρόνια) θα εισπράττει τα 2/3 του αντιτίμου των διοδίων σε όλη την Εθνική Οδό Πατρών -Αθηνών- Θεσσαλονίκης (ΠΑΘΕ). Εχει δηλαδή συμφωνηθεί την επόμενη 25ετία το Δημόσιο να εισπράξει από τα διόδια τουλάχιστον 24 δισ. ευρώ. Κατόπιν τούτου είναι απορίας άξιον γιατί η προηγούμενη κυβέρνηση δεν αξίωσε την προείσπραξη (μέρους έστω) του τεράστιου αυτού ποσού από τις τράπεζες που χρηματοδοτούν τα οδικά έργα, προκειμένου όχι μόνον να μην αυξηθούν οι τιμές των διοδίων, αλλά και να περιορίσει το δημόσιο έλλειμμα της χώρας.
Ολες αυτές οι εύλογες απορίες αφορούν βέβαια πρωτίστως τον κ. Γιώργο Σουφλιά. Πόσω μάλλον όταν ουδέποτε εξήγησε γιατί έδωσε το πράσινο φως για την αύξηση των διοδίων μόλις 5 ημέρες προ των εκλογών, γνωρίζοντας προφανώς ότι η εν λόγω απόφασή του μόνον οφέλη δεν θα προσκόμιζε στην παράταξή του. Ωστόσο, τώρα που ιδιωτεύει, έχει όλο τον χρόνο να απαντήσει στα συγκεκριμένα ερωτήματα, αλλά και στις επικρίσεις που δέχεται από τους κατοίκους των βορειότερων προαστίων της Αττικής, οι οποίοι αγωνιούν βέβαια να διαπιστώσουν τι θα πράξει το ΠΑΣΟΚ για να άρει την αδικία σε βάρος τους.
Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου